Akumulator pojazdu elektrycznego składa się z tysięcy mniejszych ogniw litowo-jonowych.
Pojedyncze ogniwo może wyglądać jak woreczek lub cylinder i jest wypełnione składnikami chemicznymi, które umożliwiają akumulatorowi magazynowanie energii: anodą, katodą i ciekłym elektrolitem.
Ogniwa są montowane w akumulatorze, który jest zamknięty w niezwykle mocnym materiale, takim jak tytan, a następnie zwykle przykręcany do podwozia pojazdu. Celem jest utrudnienie dostępu do akumulatora i zapewnienie mu ochrony nawet podczas najcięższych kolizji.
Niestety, nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem. Gdy akumulator pojazdu elektrycznego jest wadliwy, uszkodzony lub po prostu zawodzi wewnętrznie, jedno lub więcej ogniw litowo-jonowych może spowodować zwarcie, co prowadzi do nagrzewania akumulatora. W tym momencie małe membrany oddzielające katodę i anodę topią się, odsłaniając wysoce łatwopalny ciekły elektrolit. Po zapłonie ognia ciepło może się rozprzestrzeniać na kolejne komórki, co prowadzi do zjawiska nazywanego ucieczką termiczną.
W przypadku takiego zdarzenia płomienie nadal podsycają się w akumulatorze, podtrzymując ogień, który może trwać godzinami.
Pierwsze chwile pożaru pojazdu elektrycznego mogą wydawać się stosunkowo spokojne, a spod pojazdu wydobywa się jedynie dym. Jednak gdy następuje ucieczka termiczna, jasno-pomarańczowe płomienie mogą szybko ogarnąć cały samochód.
Ponieważ akumulatory EV są wypełnione ogromną ilością zgromadzonej energii, jeden z tych pożarów może osiągnąć temperaturę aż 2 760 °C. Nawet jeśli wydaje się, że pożar już się zakończył, ukryte ciepło może nadal rozprzestrzeniać się w ogniwach akumulatora, stwarzając ryzyko ponownego zapalenia się pojazdu kilka dni później.
Pożary pojazdów elektrycznych są różne, gaszenie takich pożarów niesie ze sobą nowe problemy. Strażacy muszą używać dużej ilości wody do schłodzenia akumulatora. Jest to szczególnie trudne, gdy pożary pojazdów elektrycznych występują z dala od hydrantu lub gdy lokalna straż pożarna dysponuje tylko ograniczoną liczbą wozów strażackich.
Pojazdy Tesli
Pojazdy Tesli posiadają swoje własne zestawy problemów. Samochody Tesli mają chowane zewnętrzne klamki drzwi, które wysuwają się tylko elektronicznie i tylko wtedy, gdy samochód jest zasilany.
Przewodnik postępowania w nagłych wypadkach dla Modelu S 2016 informuje, że jeśli zewnętrzne klamki drzwi nie działają, po wewnętrznej stronie pojazdu znajduje się przycisk, za pomocą którego kierowcy mogą ręcznie otworzyć samochód. Jednak niektórzy ta funkcja utrudnia ratownikom radzenie sobie z pożarem Tesli
Choć Tesle są obecnie najpopularniejszymi samochodami elektrycznymi na drogach, gaszenie pożarów pojazdów elektrycznych stanowi wyzwanie, które wykracza poza pojedynczego producenta samochodów. Należy zauważyć, że w miarę jak pojazdy elektryczne stają się powszechniejsze, pożary takich pojazdów nie są tak dogłębnie badane, jak sugerują eksperci i urzędnicy państwowi.